Fildelning

Jag kommer inte stämma mina fans!

– Jag har en relation med mina fans, jag kommer inte att stämma någon 17-årig tjej. Den som säger detta är Robyn, en av Sveriges största musiksuccéer på exportarknaden.

Det var på tåget hem från Stockholm som jag hade förmånen att få ta del av Robyns tanker kring fildelningsdebatten. 

Innan Riksdagens omröstning valde några artister att höja sina röster om den olagliga fildelningen, medan andra valde att förhålla sig tysta.

 – Det är klart att jag gärna vill ha betald för det jobbet jag gör, säger Robyn, men många av oss är rädda för att uppfattas som giriga eller vara emot våra fans, därför vill vi inte deltaga i debatten. 

-Jag tycker om mina fans, vi har en relation, jag respekterar dem och är självklart glad för att de vill lyssna på min musik, fortsätter hon.

Att överleva på musikmarknaden i dag är inte enkelt. I debatten kring den olagliga fildelningen har röster höjts för att artisterna bör hitta andra sätt att tjäna pengar, t.ex, liveframträdanden och försäljning av kringprodukter. Men som Robyn sa, inte alla artister har möjlighet att spela live, en del vill inte uppträda inför publik. -Inte alla har mina möjligheter, säger hon, samtidigt som hon berättar att skivförsäljningen inte längre är det som löner sig för hennes del.

– Självklart skulle jag vilje tjäna pengar på mina skivor, men jag skulle aldrig stämma en 17-årig tjej som laddar ner en låt. Jag har för stor respekt för mina fans för att göra det.

Med Robyns ord, kommer en självklar följdfråga: Om Robyn respekterar sina fans, borde inte då hennes fans respektera henne och betala för det arbetet hon lägger ner? I min värld vore det självklart.

När det gäller olagliga nerladdningssajter var hennes åsikt en helt annan, där finns inte relationen, de respekterar inte Robyn. Varför ska artisten då sitta tyst och låta någon råna en på ens livsverk?

Kommentera

