Övrigt

Det regnar biopellets

Under mitt besök på Skellefteå Kraft fick jag lära mig mer om deras nya anläggning BioStor som producerar biopellets. Biopellets tillverkas av naturlig skogsråvara. Det är restprodukter från skogsavverkning, sågverk-, trä- och massaindustri, vilket det finns ganska mycket av i Norrland.

På bilden ser ni ett regn av biopellets tillsammans med mig och affärsområdeschef Lars Atterhem. Anläggningen i Storuman har 98,3 % i verkningsgrad, vilket är otroligt bra!

Här står jag tillsammans med Skellefteå Krafts VD Gunnar Eikeland. Tänk vilket sammanträffande, en norrman!

 

 

Kommentera

