Energi / Oppositionen

Alliansen – bästa julklappen till energiföretagen

Nu är det snart jul, och efter det ett nytt år. Just nu är jag i Borås och julstökar med familjen.

Moderaterna och Alliansen har ett fantastiskt år bakom sig. Men det finns mer att göra, och jag ser redan fram emot mitt fortsatta arbete i Näringsutskottet som Moderaternas ansvarige för energifrågor.

I fredags besökte jag Ringhals tillsammans med Siri A Meling, vårt systerparti i Norges energipolitiska talesperson. Det var intressant att få en rundvandring, och prata mer om Nordens gemensamma elmarknad.

Det är de låga nivåerna i vattenmagasinen i Norge och de stillastående kärnkraftsreaktorena i Sverige som bidrar till att svenskarnas elräkningar är så höga just nu. I Finland fungerar kärnkraften i mycket högre utsträckning än i Sverige, vilket tydligt visar hur viktigt det är att lämna långsiktiga besked i kärnkraftsfrågan.

Under Socialdemokraternas styre fick företagen besked om avveckling av kärnkraften. Det skapade oro. Socialdemokraternas kortsiktighetstänk gjorde att energiföretagen inte gjorde de moderniseringar som hade varit önskvärda. Alliansen har ändrat på det. Nu finns det en bra grund för företagen att nyinvestera.

Det slog mig också hur oerhört betydelsefull kärnkraften är för Sverige. Nära hälften av vår energiförsörjning kommer därifrån. Då måste vi politiker skapa de bästa förutsättningar för att få kärnkraften att fungera.

Socialdemokraterna är just nu veliga, och vet inte vilket ben de ska stå på. Jag frågade deras näringspolitiska talesperson Lars Johansson rakt ut om de kunde lämna besked om vad de vill med kärnkraften. Men jag fick inget svar.

Alliansen och Moderaterna är till skillnad från Socialdemokraterna säkra på vad vi vill med kärnkraften. Jag ser fram emot att fortsätta mitt arbete in i ett nytt decennium.

Tills dess vill jag önska er alla en riktigt God Jul och Gott nytt år!

Kommentera

