Mina besök

På väg till Finland och Nordiska rådet

I dag har Nordiska rådet möte i Edsbo, Finland. Jag  är själv född och uppvuxen i Norge, så därför värnar jag det nordiska samarbetet extra mycket. Det är bra att ha en mötesplats för att diskutera angelägna frågor som gäller oss alla. Just nu är miljöutmaningarna i Östersjön en sådan fråga. Däremot tror jag att man kan effektivisera Nordiska rådets arbetssätt för att nå bättre resultat. Svagheten med Rådet är att frågorna inte får något större genomslag på hemmaplan. Delegaterna sitter inte heller alltid i kommittéer som motsvarar det de arbetar med i sitt hemland. Det gör att mycket bra arbete som utförs i Nordiska rådet inte syns, och det är synd!

Under motionsperioden skrev jag en motion om Nordiska rådets arbetssätt. Mitt förslag är att arbetet förankras bättre i de nationella parlamenten, och att Nordiska rådet har rätt att agera i större frågor i högreutsträckning än vad som sker i dag. Det norska Stortinget fattade innan jul beslut om att de norska delegaterna ska arbeta för en sådan förändring, så nu hoppas jag att vi snart följer efter. Nordiska rådet har absolut en funktion att fylla, men det behöver moderniseras. Läs gärna min motion här.

Kommentera

