Energi

Vi vill inte slopa det kommunala vetot

I lördags skrev jag en artikel om det kommunala vetot mot vindkraftverk tillsammans med min kollega Christer Akej i Borås tidning.

Den senaste tiden har det seglat upp en debatt om det kommunala vetot. Men Moderaternas ståndpunkt är – och har alltid varit – att ingen ska kunna tvinga fram nya vindkraftverk i en kommun. Det krävs lokal acceptans, och man måste hitta andra vägar än tvång för att nå sina mål.

Personligen är jag för vindkraftverk. Jag tycker inte att de stör landskapet, och jag önskar att fler kunde se nyttan med dem. Vi behöver nya effektiva energikällor för att tillgodose Sveriges energibehov, och jag tror att vindkraftverken har en viktig roll i det arbetet. Vindkraftverkens fördelar måste tydligt kommuniceras ut till berörda parter – inte beslutas över huvudet på dem.

Läs hela artikeln: 110214vindkraft

Kommentera

