Energi / Miljö och klimat / Mina besök

En lärorik dag om vindkraft

I fredags åkte jag till Gotland för att studera vindkraft. Högskolan Gotland är ledande på forskning om framtidens vindkraft, så  mina förväntningar inför besöket var höga. Men det jag mötte överträffade det mesta! På Högskolan finns både spets och bredd på energiområdet. Många av de tekniska och mänskliga utmaningar vindkraften står inför har de identifierat och arbetar med att lösa.
Vi pratade om de konflikter som uppstår när nya bolag vill etablera sig, och vi är överens om att det saknas kunskap både bland beslutsfattande politiker och bland tjänstemän. Detta är en ny bransch, där både seriösa företag som tar ortsbefolkning och närmiljö på allvar finns, men tyvärr också vindkraftsbolag som saknar förståelse för de närboendes upplevelser. Det är de sistnämnda som är mest angelägna om att ta bort det kommunala självstyret, vilket vi moderater inte kommer att medverka till. Bolagen måste inse sitt ansvar i etableringssituationen, och besluten ska fattas närmast de som berörs av dem.

Efter förmiddagens träff med experter och forskare ägnades eftermiddagen åt ett besök på Näsudden och Vattenfalls vindkraftspark. Det var en mäktig syn! Ungefär 25 % av Gotlands elförbrukning produceras på Näsudden. För mig är inte vindkraftverk fula, utan de representerar ren energiproduktion. Men vad som är fult eller inte kan inte diskuteras – det avgör individens egen upplevelse.

Många har frågat mig om mitt besök på Gotland är på grund av den fruktansvärda naturkatastrofen och efterföljande kärnkraftsolyckan i Japan. Så är det inte, utan besöket var planerat över en månad innan kärnkraftsolyckan skedde. Jag står också fast i min, och alliansens övertygelse, att vår breda energiöverenskommelse på tre ben fortfarande gäller. I överenskommelsen ingår vattenkraft, kärnkraft och förnybart. Vi moderater och alliansen har alltså ett stort intresse i förnybara energikällor, där vindkraften har en viktig roll. Som en del i mitt uppdrag som riksdagsledamot är det är viktigt för mig att komma ut i verkligheten och inhämta kunskap från experter.

One thought on “En lärorik dag om vindkraft

  1. Bra om kärnkraften, inte läge att drabbas av masspsykos och dra slutsatser utifrån en oöverträffad katastrof där unika förutsättningar gäller.

    Säkerheten ska alltid prioriteras och det är alltid nyttigt att kontrollera en extra gång, men att använda en unik katastrof för snäva politiska syften är ansvarslöst – på gränsen till oetiskt.

    Vik inte ner dig för dem som nu vill äventyra svensk elförsörjning, basen i den nordiska elförsörjningen och flera grannländers hopp om en klimatsmart elkälla.

Kommentera

