Energi

Med fokus på kärnkraft

Just nu är jag mitt uppe i en hektisk men spännande vecka full med politik! Veckan avslutas med en debatt om svensk kärnkraft i kammaren på fredag klockan 9.00. Debatten är på initiativ av Miljöpartiet och kommer främst handla om säkerheten på våra svenska kärnkraftverk, med anledning av den fruktansvärda katastrof som Japan nu är med om. Just nu lägger jag ner mycket tid och energi på att förbereda mig. Regeringens representant i debatten blir miljöministern Andreas Carlgren, och Maria Wetterstrand tar debatten för Miljöpartiet. Det ska bli intressant att höra om (MP) har något nytt att komma med.Vill ni se debatten rekommenderar jag webb-tv på riksdagens hemsida, som sänder direkt på fredag klockan 9.00.

Utöver kärnkraftsdebatten är det dags för Nordiska rådet att ha sammanträde. Vi kommer bland annat att diskutera EU:s jordbrukspolitik, som är alltför omfattande. Nordiska rådet kommer arbeta för att begränsa jordbruksstödet. En annan het debatt kommer handla om vår nordiska genbank,”NordGen”, som just nu är passiv och finansieras av danska och svenska staten. Jag tycker att Nordiska rådet bör sätta ner foten i vad man ska göra med genbanken. Antingen måste man arbeta aktivt, och använda den som en resurs i klimatarbetet till exempel, alternativt se över om vi ska ha den kvar.

Nordiska rådet kommer också ta upp hur vi på bättre sätt kan nå ut till andra länder med nordiskt klimatarbete. Det är bra. Sverige, och de andra länderna i Norden, är föregångsländer när det gäller klimatfrågan. Vi är alla bra exempel på hur man bör arbeta mot växthusgasutsläpp, men vi kan bli bättre på att se till att andra länder tar efter. Ett gemensamt nordiskt samarbete är särskilt viktigt inför mötet i Rio 2012.

Förresten, ni missade väl inte min intervju på moderaternas hemsida efter besöket på Näsudden, vindkraftsparken på Gotland?! Läs den gärna här.

Kommentera

