Energi

Minuterna innan kärnkraftsdebatten…

Det är en aktiv dag i riksdagen i dag! Just nu diskuteras förslaget om ett svenskt deltagande i den internationella militära operationen i Libyen. Debatten verkar väcka starka känslor, då några av besökarna valde att lufta sina argument samtidigt som riksdagsledamöterna…

Debatten om Libyen är också anledningen till att kärnkraftsdebatten där jag ska vara med har blivit framflyttad. Men nu är det alldeles strax dags, och jag känner mig redo. Min förhoppning är att jag på ett tydligt sätt kan visa att Sveriges kärnkraftverk alltid har satt säkerheten i främsta rummet. Dessutom kommer jag ta upp hur viktig och nyttig kärnkraften är för jobben och klimatet. Men egentligen känns debatten felriktad. 30 000 japaner är antingen döda eller saknade, och (MP) vill diskutera läget i Sverige. Mina tankar går oavkortat till offren. Egentligen borde vi diskutera hur vi kan hjälpa Japans befolkning, istället för att skapa ogrundad oro för de svenska, redan mycket säkra, kärnkraftverken.  Följ mig gärna live på riksdagens direktsända webbTV.

Kommentera

