Energi / Mina besök

P1 morgon, DN-debatt och lite annat smått och gott

Nu står påsken för dörren och äntligen börjar solen visa sig efter en smällkall vinter! Förra veckan var extremt händelserik. Här kommer en kort rapport om vad jag har pysslat med.

I torsdags deltog jag i en debatt på Energigas Sveriges årsmöte. Jag står bredvid Socialdemokraternas Lars Johansson, och som vanligt var vi inte överens om mycket. På andra sidan står Miljöpartiets Åsa Romson och Centerns Daniel Johansson som är statssekreterare på näringsdepartementet. Vi diskuterade alltifrån kärnkraft till långsiktighet i energipolitiken till rysk gas. För mig var det glädjande att kunna lämna besked om att Anders Borg har förlängt förmånsbeskattningen på gasbilar till 2013. 

Det dröjde inte länge innan jag pratade med Åsa Romson igen. I morse deltog nämligen vi båda i en radiodebatt om ny förnybar energi i P1 morgon. Debatten gällde främst vindkraft, och föga förvånande erkände Åsa Romson öppet att Miljöpartiet inte anser att det är viktigt att förankra ny vindkraftbebyggelse med medborgarna som bor i närheten. Jag är inte helt nöjd med Sveriges Radios rubriksättning ”Hinder i vägen för ny el”, men debatten gick bra och där förklarar jag att Alliansens politik tvätrom gynnar alla förnybara energislag. Lyssna gärna på hela debatten här.

Efter kärnkraftsdebatten i kammaren för två veckor sedan drygt tyckte jag att det vore bra med en gemensam alliansartikel om vår energipolitik. Alliansens energiöverenskommelse är faktisk historisk, unik, och något som vi ska vara stolta över! Tillsammans med kollegorna Mats Odell (KD), Eva Flyborg (FP) och Erik A.Eriksson (C) skrev vi en replik till Miljöpartiet som hade gått ut med att man ville stänga två kärnkraftsreaktorer. Resultatet publicerades i DN-debatt, och går att läsa här.

Glad Påsk!

One thought on “P1 morgon, DN-debatt och lite annat smått och gott

  1. Apropos radiodebatten 2011-04-18:
    Varför inte verka för att privat producerat temporärt elöverskott (t. ex. från solcellspaneler eller privata vindkraftverk) kan ”lagras” hos de stora elproducenterna i en av dem tillhandahållen TJÄNST ”Lagring av elenergi” för senare skattefritt uttag under samma säsong?

    Om produktionen understiger konsumtionen kan då rimligen inga andra
    skattekonsekvenser uppstå än momsavgiften för tjänsten.
    /mvh NEE

Kommentera

