Energi / Mina besök

Kärnkraftsdebatt på KTH

 I måndags var jag inbjuden till KTH i en kärnkraftsdebatt. Däremot var det en annorlunda debatt mot vad jag är van vid. Inläggen från de olika deltagarna från den akademiska världen var rent faktabaserade, och debatten var nästan helt befriad från att plocka politiska poäng.Publiken bestod till största delen av lärare och studenter vid KTH, men även allmänheten var inbjuden. Mitt huvudbudskap var att städnigt påpeka att det är bra med forskning och utveckling på kärnkraftssidan, men också att om vi vill se kärnkraftsenergi i Sverige och i världen, så måste säkerheten alltid komma först.

En öppen debatt kring kärnkraftens framtid är det som gynnar kärnkraften bäst. Det var fantastisk spännande att lyssna på de olika professorerna som berättade om sina forskningsområden. Vi ska vara mycket stolta över att ha en sådan kompetens som finns på KTH här i Sverige. Det visar att ett litet land som vårt visst kan vara ledande när det kommer till teknisk utveckling!Till hösten ska jag arrangera ett seminarium i riksdagen som lyfter frågorna kring kärnkraften inte bara ur ett politisk perspektiv, utan mera från forskningssidan. Då har Janne Walenius, professor på KTH en självskriven inbjudan. Jag hoppas att han vill komma!

Nu ska jag träffa tyska politiker från tyska riksdagen för att diskutera energifrågor. Sedan är det som vanligt votering i kammaren, och därefter bär det hemmåt till Borås igen. Ytterligare en spännande vecka har passerat.

Kommentera

