Arbetsmarknad / Energi / Jobb / Miljö och klimat / Mina besök / Moderaterna

Moderatdag i Borås och årspremiär i riksdagen

Idag är jag tillbaka i Stockholm och riksdagen efter att ha tillbringat juluppehållet på hemmaplan. Jag har hunnit jobba en del och även vila upp mig riktigt ordentligt så nu känner jag mig redo att dra igång vårens aktiviteter på högsta växel!

Den här arbetsveckan startade dock redan igår när jag deltog i en heldag med olika aktiviteter i Borås som min riksdagskollega Ulrik Nilsson anordnade. Moderata riksdagsledamöter från Halland och Västra Götaland var inbjudna att delta och vår grupp inledde dagen på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP). Där fick vi en rundvandring och tittade bland annat på några av institutets laboratorier för energiforskning. Därefter besökte vi Högskolan i Borås och fick lära oss mer om deras arbete med smarta lösningar för grön energi och miljöutveckling. Särskilt fokus låg på programmet Waste Recovery där man utvecklar miljövänlig avfallsteknik och har internationella samarbeten med länder som Indonesien där man har ett avfallsöverskott samtidigt som man har ett underskott på energi. Genom att man får ökade kunskaper om hur man tar till vara på och skapar energi av avfall kan man lindra båda problemen.

Dagen avslutades sedan på Gina Tricot. Gina Tricot haft en riktigt stark tillväxt under de senare åren och ledningen lyfte särskilt fram den sänkta arbetsgivaravgiften för unga som något som har varit positivt för företagets verksamhet, eftersom en majoritet av deras anställda är unga som kommer direkt från sina utbildningar. Man poängterade också att det var viktigt att regeringen fortsatte förenkla regler för företagare.

Kommentera

