Arbetsgruppen för hållbar utveckling / Energi / Miljö och klimat / Mina besök

Har precis avslutat en heldag på Kungliga Slottet!

Idag var jag inbjuden till Kungliga Slottet för att delta i miljösymposiet ”Faith in the Future- How science can help in meeting environmental challenges”.

Tyvärr kan jag inte erbjuda några bilder (mer än vårt riksvapen här ovanför) eftersom det var fotoförbud, men jag kan avslöja så mycket som att det var ett heldagsprogram med en rad olika miljöfrågor på agendan. Klimat och energi var i fokus, vilket var roligt eftersom det är sånt som jag ägnar mycket av min tid åt också under vanliga arbetsdagar som energipolitiskt ansvarig och som ledamot av Moderaternas nya arbetsgrupp flr hållbar utveckling. Med på talarlistan var både kungen, miljöminister Lena Ek och ledande representanter från den internationella forskningsvärlden.

Kungliga Slottet är kanske inte den plats man i första hand förknippar med nya idéer men dagens diskussioner var definitivt ett positivt undantag. Även om det skrivs mycket om klimatförändringarna och alla andra miljöutmaningar behöver frågorna ännu mer uppmärksamhet och det glädjer mig därför att kungahuset använder det naturliga intresset som finns kring dem för att lyfta de här frågorna.

Kommentera

