Mina besök

Stort tack till elever och lärare på Sandaredsskolan!

För en stund sen kom jag tillbaka från mitt besök på Sandaredsskolan och jag kan konstatera att både lärare och elever är otroligt engagerade i sin skola. Det var ett värdefullt tillfälle att se hur vilja och engagemang kan bidra till en bra skolmiljö. Samtidigt var det slående hur de anpassningar som just nu genomförs har blivit precis det som många har varit rädda för, nämligen hårda besparingar.

Att Sandaredsskolan ändå levererar kvalitet beror på stora insatser från lärare och elever och inte på en ansvarsfull politik från Borås politiska majoritet. De säger sig prioritera kvalitet i skolan men dagens besök visade tydligt att deras kvalitetsambitioner och ekonomiska satsningar inte går ihop. Jag vet inte hur de ser på kvalitet, men jag tycker i alla fall inte att lärares engagemang ska behöva drivas till att de måste jobba gratis för att barnen ska få den undervisning de behöver.

En medalj till lärare och elever och en dumstrut till Borås röda politiker, med Lennart Andreasson i fronten!

På måndag ska jag träffa unga igen, men den här gången besöker jag ett ungdomsläger på Påarps gård utanför Tranemo. Unga från Sverige, Norge, Ryssland och Baltikum träffas under fyra dagar för att prata miljö och klimat och då ska självklart Moderaternas miljö, klimat- och energipolitik uppmärksammas.

Trevlig helg så länge!

Kommentera

