Energi / Miljö och klimat

Medverkade i Radios Sjus ”Mitt i smeten”

Igår medverkade jag i Mikael Olmås program Mitt i smeten på Radio Sju. Temat var om jordklotet är hotat av klimatfrågan och en del av de röster som lyftes fram menade i princip att loppet redan var kört. Det är ett hörn som en del personer från miljörörelsen inte sällan vill föra in alla klimatdiskussioner i, men det tror jag inte kommer att leda oss någonstans (vilket jag också var tydlig med i programmet). Det går inte att beskriva klimatfrågan på något annat sätt än att det är vår tids största miljöutmaning, men för att vi ska kunna lösa den så bra som möjligt måste vi arbeta aktivt för en klimatomställning efter de förutsättningar som finns och också se de små stegen som positiva. Det är något i alla fall jag arbetar för varje dag i min roll som energipolitiskt ansvarig.

Kommentera

