Om mig

En sommarhälsning och summering av riksdagsåret som gått

Riksdagens sommaruppehåll har pågått ett tag och jag kommer nu att ta en del välbehövd ledighet, om än varvat med lite jobb.

Under året har energidiskussionerna gått heta, inte minst om kärnkraften. Som representant för en enig allians och energipolitiskt ansvarig för dess största parti har jag tagit en rad debatter i frågan. Min utgångspunkt har dock alltid varit den samma – att driva och lyfta fram den energiöverenskommelse som alliansen slöt 2009 och som skapar långsiktiga förutsättningar för en stabil och klimatsmart energiförsörjning. Där har kärnkraften en given roll tillsammans med vattenkraften och andra förnybara energikällor. Men oavsett om vi diskuterar kärnkraft, vindkraft eller något annat energislag måste ramen för samtalet alltid vara hur vi på mest kostnads- och klimateffektiva sätt säkrar vårt sysselsättningsmål. En ansvarsfull energipolitik bidrar till att vi minskar vår klimatpåverkan, men värnar också om jobben. Därför har kärnkraften en självklar roll även i framtidens energimix.

Energi och klimat har också varit fokus för mitt arbete i partiets arbetsgrupp för hållbar utveckling som startades i mars. Nu har vår grupp, som består av moderater från riksdag, kommun och MUF, tagit fram ett batteri av förslag för morgondagens hållbara moderata politik som kommer att presenteras under nästa riksdagsår.

Nationella åtgärder är viktiga för att vi ska nå ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart samhälle, men internationella samarbeten och överenskommelser är också nödvändiga. Det är därför roligt att jag under året har fått fördjupa mitt engagemang i både Nordiska rådet och den parlamentariska Östersjökonferensen, BSPC. Som vice ordförande för miljö- och naturresursutskottet respektive ordförande för arbetsgruppen för grön tillväxt har jag fått möjlighet att bredda mina kunskaper på dessa viktiga områden och jag ser fram emot att arbeta vidare med uppdragen i höst.

Även om nationell och regional energipolitik har tagit mycket av min tid under året har jag också hunnit med en rad besök på hemmaplan. Besök på äldreboenden, en familjestödsenhet, sociala företag, restauranger, den regionala mässan för unga företagare och PRAO på Sandaredsskolan har alla inneburit värdefulla erfarenheter.

Just skolsituationen i Borås är en fråga som har engagerat mig lite extra. Allt för många elever, föräldrar och lärare har hamnat i kläm av den rödgröna stadshusmajoritetens politik. Jag tycker att det är väldigt viktigt att vi moderater fortsätter att trycka tillbaka de rödgrönas bortförklaringar och står fast vid både valfrihet och kommunstyrelsens skyldighet att lämna långsiktiga besked. Med lite hjälp av Borås Tidning har jag kunnat ta debatten mot både Vänsterns Lennart Andreasson och Socialdemokraternas Ulf Olsson och det är säkerligen en fråga som både jag och andra med mig kommer att få anledning att återkomma till i höst.

Arbetet som förtroendevald är nog bland det roligaste man kan ha, men som mamma och äkta hälft innebär det självklart mer fysisk frånvaro än andra ”jobb”. Jag ser därför fram emot att få umgås med familjen på vårt lantställe i Varberg i sommar och ladda batterierna inför den kommande hösten. Eftersom vår familj nyligen fick tillökning med en fyrfota medlem i mars kommer ledigheten säkerligen att kryddas av en hel del saltstänkta hundpromenader längs stranden.

När jag återvänder till riksdagen i höst kommer jag att fortsätta utveckla och kommunicera den moderata energi- och klimatpolitken. Men allra viktigast är självklart att alltid ha ett öra riktat mot Sjuhärad så att jag – med er hjälp – kan fortsätta ge relevanta moderata svar på de viktiga frågorna inför 2014.

Trevlig sommar!

Kommentera

