Alliansen / Arbetsmarknad / BSPC / ekonomi / Företagsklimat / Miljö och klimat / Näringsliv / Sjuhärad

En julhälsning

1409182_christmastree_with_ornaments
Efter en händelserik politisk höst med besök, resor och debatter börjar året nu gå mot sitt slut.

Ute i landet och här hemma i Sjuhärad har en stor del av höstens politiska debatt präglats av den
pågående lågkonjunkturen och de varsel som har följt av den. Det berör många, direkt och indirekt.
Den budget som regeringen har lagt för nästa år innehåller en rad satsningar för att vi ska kunna
möta de utmaningar som svenskt näringsliv och arbetsmarknad nu står inför. Några av de viktigaste
förslagen är sänkt bolagsskatt, förbättrade finansieringsmöjligheter för små- och medelstora företag,
en förstärkning av lärlings- och vuxenutbildningen och fler platser i de arbetsmarknadspolitiska
programmen.

Frågan om hur vi kan förbättra för näringslivet och skapa flera jobb kommer att ha en självklar roll
i mitt arbete inom Nordiska rådet. Sedan början av november har jag lämnat mitt uppdrag som vice
ordförande för miljö- och naturresursutskottet och är nu ordförande för rådets näringsutskott. Det
nya uppdraget innebär ett övergripande ansvar för rådets arbete i näringsfrågorna, men också att
jag numera leder projektet Nytt Nordiskt Mode med uppgift att främja utvecklingen inom nordiskt,
hållbart mode. Här kommer jag att passa på att lyfta några av de många bra idéer och goda exempel
som jag möter när jag är ute och träffar Sjuhärads modeföretagare.

Som ordförande för den parlamentariska Östersjökonferensens, BSPC:s, arbetsgrupp för grön
tillväxt har jag besökt både St. Petersburg och Berlin för att tillsammans med mina nordiska, baltiska
och ryska kollegor utforma riktlinjer för hållbart företagande i Östersjöländerna. Det är både kul och
utmanande och jag ser fram emot att få presentera våra slutsatser i augusti nästa år.
I riksdagen har jag ägnat en stor del av min tid åt närings- och energipolitiken. Som energipolitiskt
ansvarig har jag pratat såväl villkor för kärnkraft som för förnybar energi och energieffektivisering.
Efter att bara under november ha deltagit i 11 externa debatter kan jag konstatera att det finns ett
stort intresse för moderaternas politik på området!

En ansvarsfull energipolitik är en förutsättning för att vi ska kunna förena el till konkurrenskraftiga
priser med en fortsatt minskad klimatpåverkan. För vår energiintensiva industri är det särskilt viktigt
i de tider av långkonjunktur som vi nu befinner oss i. När jag besöker företag och energibolag
känner jag mig stolt över att kunna stå bakom den energiöverenskommelse som alliansregeringen
slöt 2009. Den fångar in både klimat- och konkurrenssituationen på ett bra sätt och ger de
långsiktiga besked om framtidens svenska energiförsörjning som oppositionen inte levererar.
Under nästa år är jag övertygad om att kampen om väljarnas förtroende kommer att avgöras i
jobbfrågan. Inom mina områden – näring, energi och miljö – finns många möjligheter för nya
arbetstillfällen att kunna växa fram. Mitt nyårslöfte till er är därför att fortsätta arbeta för att stärka
företagens villkor i dessa frågor.

Till dess önskar jag er en riktigt skön ledighet och hoppas att vi alla kan möta 2013 med mycket ny,
moderat energi i den politiska debatten.

Cecilie

Kommentera

