EU / Europaparlamentet / Moderaterna / Västra Götaland

Tack för förtroendet MVG!

mvg
Tack!!!

I lördags blev jag utsedd till gemensam västsvensk huvudkandidat till EP-valet. Jag är väldigt glad över att ha fått förbundens och valberedningens förtroende och ser fram emot den viktiga kampanj som nu börjar! Jag går in i den som västsvensk kandidat, med ett självklart mål om att få representera hela Sverige.

I min kampanj kommer jag att lyfta tre frågor särskilt – energi, grön tillväxt och för ett bättre företagsklimat i hela Europa. Det är frågor som jag tror kommer att bli allt viktigare, för EU, för Sverige, och för Västra Götaland.

Energifrågan är det som jag ägnat större delen av min tid som riksdagsledamot åt sedan valet 2010. Som energipolitiskt ansvarig för Moderaterna i riksdagen arbetar jag för en ansvarsfull energipolitik som både säkrar energi till konkurrenskraftiga priser och en låg miljö- och klimatpåverkan. Det behöver vi se mer av ute i Europa.

Grön tillväxt är en fråga som jag är övertygad om kommer att bli allt viktigare för både EU och övriga världen. Just nu leder jag en nordisk-baltisk arbetsgrupp som undersöker hur vi kan underlätta grön tillväxt i vår region. EU, och kanske särskilt Sverige, har goda förutsättningar att bli ledande inom miljöteknik, energieffektivisering och hållbara produkter och tjänster. Men det krävs att politiken gör det möjligt.

För det är med ett bra företagsklimat som allting börjar. Det är bara när företag kan skapas och växa som det välfärdssamhälle vi eftersträvar kan tryggas. Därför är den tredje, och kanske viktigaste frågan som jag vill satsa på, hur vi göra det lättare att vara företagare i Sverige och Europa. Jag är själv uppvuxen i en företagarfamilj i norska Tenfjord. Jag vet hur viktigt det är att våra företagare har gynnsamma villkor. Jag vet att regelförenkling är ett område där Sverige behöver göra mycket mer för att minska det krångel som idag drabbar våra företagare, inte minst till följd av beslut på EU-nivå. Det tror jag att både Sverige och Västra Götaland har allt att vinna på.

Kommentera

