Moderaterna / MUF / Sjuhärad

Grattis MUF Södra Älvsborg – Sjuhärads största politiska ungdomsförbund!

644440_10151314168542536_650259382_n

I många år har media regelbundet skrivit om att de politiska ungdomsförbunden tappar mark och medlemmar. Men det är en trend som har vänts, inte minst här i Sjuhärad. Som moderat är det ingen nyhet för mig att MUF Södra Älvsborg är riktigt duktiga på att värva nya medlemmar, men det är kul att media nu också fått upp ögonen för att vårat MUF rekryterade mer än dubbelt så många medlemmar som SSU under 2012! Stort grattis och bra jobbat!

Idag fyller min egen äldsta son 15 år och även om jag inte vill styra vare sig honom eller hans lillebror i sina val, hoppas jag att jag som politiker kan förmedla allt det positiva som det innebär att vara politiskt aktiv. Ett medlemskap i ett politiskt ungdomsförbund är en fantastisk möjlighet att få vara med och påverka och att förbunden kan locka nya medlemmar är helt nödvändigt för att vår demokratis framtid ska säkras. Det har jag varit tydlig med, både i samtal med mina barn och med de två riktigt duktiga unga tjejer i klass 8 på Engelbrektsskolan, Victoria och Cajsa, som kom och intervjuade mig om hur det är att vara politiker idag 🙂

Att den politiska processen emellanåt tar lång tid kan vara en faktor som kan avskräcka våra ibland otåliga unga. Det är något som jag själv kan hålla med till viss del. Men efter en tid i politiken tror jag att vi är många, ung som äldre, som är eniga om att bra politik kan få ta tid så att fler än bara de som fattar beslut får göra sin röst hörd.

Jag gläds åt den positiva trend som MUF Södra Älvsborg nu är med och skapar och jag är säker på att flera av morgondagens beslutsfattare finns bland de som värvats under 2012!

Kommentera

