ekonomi / EU / Moderaterna / Näringsliv

Debattartikel i Skaraborgs Allehanda med Tord Gustafsson (M): EU måste stärka sin konkurrenskraft

SLA 130523
EU går just nu igenom en tung ekonomisk kris och debatten om hur den bäst ska mötas går het. För Nya Moderaterna finns ett självklart recept – fortsatta åtgärder för ett bättre europeiskt företagsklimat.

Ett gynnsamt företagsklimat i en öppen och konkurrensutsatt ekonomi är nämligen gemensam nämnare för de av EU:s länder – däribland Sverige – som har klarat krisen väl. För Sveriges del började resan mot ett företagsvänligare samhälle på 90-talet, när en rad viktiga avregleringar genomfördes. Sådana reformer har nu en viktig roll att spela i länder som Italien och Grekland, där behovet av effektiviseringar och förbättringar inom den offentliga sektorn är stort.

Ett annat område där EU måste bli bättre är villkoren för små och medelstora företag. Det är här som merparten av de nya jobben växer fram – både i Sverige och i EU som helhet. Men idag kan till exempel olika upphovsrättsliga regler länder emellan skapa onödiga handelshinder. Fortsatt arbete för enklare regler och minskad byråkrati är helt nödvändigt, särskilt eftersom krångliga regler ofta utgör en proportionerligt större börda för mindre företag. EU måste också bli bättre på att säkra tillgången till riskkapital för de små- och medelstora företagen. Idag utgör bristen på finansiering ett tillväxthinder för många europeiska entreprenörer – hinder som vi inte har råd med.

Det tredje, och kanske viktigaste området för ett friare och mer konkurrenskraftigt EU är fortsatt främjande av frihandel och en stark inre marknad. En verkligt fri inre marknad och fri handel med omvärlden skulle bidra till såväl ökat välstånd som bättre förutsättningar för att klara välfärden. Därför är det beklagligt att enskilda länder och branscher regelbundet frestas av att föreslå handelshindrande åtgärder för att göra kortsiktiga vinster. För sådana åtgärder stjälper mer än de hjälper. De företag som får kortsiktigt stöd kommer inte igång med nödvändiga effektiviseringsåtgärder, och både konsumenter och andra företag drabbas i form av ett försämrat utbud till högre priser.

Nya Moderaterna är istället övertygade om att EU:s väg ut ur krisen går via en öppnare och friare ekonomi, med mer av frihandel och konkurrens som kommer både företag och konsumenter till del. Med bättre förutsättningar för entreprenörskap kan både tillväxt och sysselsättning ta fart. Så kan EU få nytt hopp.

Tord Gustafsson (M)
Förbundsordförande Skaraborg

Cecilie Tenfjord-Toftby (M)
Riksdagsledamot i Näringsutskottet

Publicerad i Skaraborgs Allehanda 130523

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s