EP-valet / EU / Nya Moderaterna / Riksdagen

Sommarhälsning

prästkragar

Efter en lång och händelserik vår är vi nu mitt uppe i den härliga sommaren.

För min del hade året inte kunnat börja bättre än det gjorde i slutet av januari när de västsvenska förbunden nominerade mig till gemensam huvudkandidat till nästa års Europaval. Det är ett stort förtroende som jag är mycket glad och stolt över att ha visats.

Under våren har jag haft förmånen att få besöka våra västsvenska förbund för att berätta om mina idéer för framtidens Europasamarbete – en stark och jämställd arbetslinje i hela EU, åtgärder för ett bättre företagsklimat, och för en hållbar tillväxt. Det har varit en fantastisk resa med många intressanta möten och samtal. I maj föreslog nomineringskommittén mig som femte namn på den nationella EP-listan, vilket innebar ytterligare en bit på plats på min resa mot Europa.

Min vår har också inneburit ett högt tempo i riksdagsarbetet. Kärnkraft, solenergi, vindkraft, fjärrvärme, energieffektivisering och elnät är bara några av alla de frågor som jag som Nya Moderaternas energipolitiskt ansvariga har debatterat och diskuterat i och utanför riksdagshuset. Full fart på kärnkraften och gott om vatten i magasinen har gett låga relativt låga elpriser under året, men jag kan konstatera att energidebatten trots det går het!

Energi har även varit ett återkommande tema i mitt arbete som ordförande för Nordiska rådets näringsutskott respektive för den parlamentariska Östersjökonferensens, BSPC:s, arbetsgrupp för grön tillväxt. Fortsatta insatser för ett långsiktigt hållbart klimatsmart energisystem och ökade energieffektiviseringar kommer att vara ett av förslagen i vår arbetsgrupps slutrapport som presenteras i augusti i år.

Med Almedalsveckan i backspegeln kommer jag nu att ta en sommarpaus från bloggandet. I höst börjar valrörelserna på allvar och dem vill jag möta med mer laddade batterier än någonsin.

Glad sommar!

Cecilie

Kommentera

