Energi / Hållbar utveckling / Miljö och klimat / Mina besök

Idag invigs träffpunkt Stadsskogen i Alingsås

Förra hösten besökte jag träffpunkt Stadsskogen och Stadsskogenskolan i Alingsås. Som Nordens första nollenergiskola är den byggd i passivhusteknik och kommer att ha 50 % lägre energibehov än vad som krävs av nya byggnader. Den producerar också sin egen el genom en solpaneler på skoltaket. Projektet är ett tydligt exempel på de möjligheter som finns idag när det gäller energisnålt och klimatsmart byggande, och att Västsverige är en region som vågar satsa på det. När skolan idag invig av IT-och energiminister Anna-Karin Hatt känner jag mig rätt säker på att hon kommer att tycka att besöket är lika intressant som jag gjorde.

Kommentera

