Övrigt

Deltar i Nordiska rådet i stortinget och paneldiskussion om företagsetablering i Nordiska länder

nordiskt råd cec

Just nu befinner jag mig i Oslo på Nordiska rådets session i stortinget den 28-31 oktober. Här har jag deltagit i gruppmöte med Konservativa gruppen där jag har utsetts till vice ordförande under det svenska ordförandeskapet 2013-2014. Det känns mycket glädjande.

På måndagseftermiddagen deltog jag även i en paneldebatt om hur information till Nordiska företag som vill etablera sig i andra Nordiska länder kan bli bättre. Nordiska rådet har en stor potential att vara drivande i företagarfrågor och arbetsmarknadsfrågor. Den Nordiska regionen är en maktfaktor att räkna med då den nordliga regionen tillhör EUs starkaste tillväxtregion. Därför kan vi om vi vill styra Europa till en del av världen där arbetslinjen gäller och välfärd även i framtiden är en självklar rättighet.  Jag tycker att det är viktigt att vi vårdar och utvecklar det Nordiska samarbetet med en gemensam arbetsmarknad, där företag ser det som naturligt och enkelt att finnas i hela Norden och där människor känner sig hemma även när de korsar gränsen till grannlandet.

Kommentera

