Övrigt

Min vecka med Cecilie

Mitt namn är Nils Paulsson och under Almedalsveckan så kommer jag att följa med Cecilie som hennes politiska sekreterare. Jag kommer från Lund och hamnade här genom Moderata Ungdomsförbundet (MUF) då jag träffade Cecilie under ett besök i riksdagen. Jag var redan då intresserad av hur arbetet i riksdagen går till och när jag fick chansen att följa med i Almedalen så tog jag den direkt. Mitt uppdrag kommer främst bestå av att skriva här, på bloggen, för att berätta mer om hur en vecka i Almedalen är och vilka diskussioner som förs på de seminarier och debatter som Cecilie är med på!

Under måndagen så hann vi med två debatter. Vi började hos Volkswagen Group Sverige där Cecilie diskuterade hur vi skapar en hållbar mobilitet. Att ”… alla partier ska prata miljöpolitik” var det viktigaste budkapet som jag tog med mig. Det är allt för vanligt att partier marknadsför en fråga väldigt hårt och att andra frågor kommer i skymundan och därför så blir det allt mer viktigt att Moderaterna visar att vi har en åsikt om hur vi ska jobba med hållbarhet. Bild

Cecilie sa en väldigt klok sak, att ”Det är inte mobiliteten som ska straffas, det är utsläppen.”. Sveriges klimatmål 2030 är en bred överenskommelse vars lösningen endast kan komma från åtgärder som kan drivas under en längre tid, inte bara under en mandatperiod. Det blir därmed intressant att se hur oppositionen vill förändra klimatpolitiken när man har förslag som skiljer sig väldigt mycket ifrån varandra.

Att en överenskommelse mellan oppositionspartierna är en svårighet fick vi snabbt bekräftat i vår andra debatt. Hos det Nordiska Ministerrådet så debatterades det bioekonomi och en representant ifrån Miljöpartiet konstaterade att man kommer stöta på problem med de olika viljor och idéer som florerar hos oppositionen. Ett hållbart skogsbruk som värnar om skogsägarna är, enligt Cecilie, nyckeln till en framåtsträvande skogsindustri med innovativa företag som förbättrar det bioekonomiska klimatet. Det är en fin balansgång mellan att ha en stark tillväxt inom biekonomin samtidigt som man inte får slå ut industrin som när den. Framtidens beslut kommer att bli svåra men genom en nordlig röst i Europa så kommer den nordiska synen på bioekonomi att få genomslag på EU-nivå.

Kommentera

