Övrigt

Tankar och tack

Veckan börjar att lida mot sitt slut och sakta men säkert så börjar Visby att tömmas på besökare. Men under torsdagen, då det fortfarande var trångt i alla gränder, så var vi på våra två sista debatter. Vi började hos Elforsk för att prata om hur ett globalt elnät kanske kan komma att rädda vårt klimat för att sedan prata om hur man övergår till förnybart bränsle hos det Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Trotts allt som jag har lärt mig och alla nya kontakter som jag har knutigt den här veckan så är det trotts allt något som fattats. Var är det ”vanliga” folket?

Näst intill alla som kommer till Almedalen har en agenda. Antingen så vill näringslivet berätta för politikerna om hur fantastisk ens verksamhet är och varför man ska satsa på den och inte på något annat samtidigt som politikerna vill berätta för näringslivet varför man ska rösta på just en själv och ens parti och varför det kommer att gynna just din verksamhet. Jag menar inte att det är fel, det är tvärtemot väldigt viktigt! En dialog mellan politik och näringsliv är grunden för att vi ska kunna sammarbeta och driva utvecklingen framåt. 

Visst låter allt detta väldigt bra, men det fattas en komponent. En marknadsekonomi kan inte bara bestå av en stat och av ett näringsliv, den måste även innehålla en kund. Det vanliga folket som i allra högsta grad påverkas av både politikernas och näringslivets beslut. Men på den plats där en viktig dialog förs så är en av parterna inte med. Jag tror att det är väldigt viktiga att vi pratar med alla människor som är där ute, får se saker ur deras synvinkel och lyssna på deras tankar och idéer, på så sätt så kommer vi att ta ännu större steg framåt och kunna göra Sverige till ett ännu bättre land än vad det är idag. Och detta har jag själv hört Cecilie ta upp i flertalet av de debatter som vi har haft, vi måste ha en bättre dialog med våra människor.

Detta har varit en fantastisk vecka som slutade på bästa möjliga sätt med ett fantastiskt tal från vår stadsminister Fredrik Reinfeldt. Jag har lärt mig otroligt mycket, inte bara om den politik som Cecilie så starkt driver utan även om hur saker och ting i Sverige fungerar. Tack Cecilie för att jag har fått vara med och tack till alla er som har följt oss under veckan härifrån bloggen!

Nils Paulsson

Kommentera

