Mina besök

Debatt om biogas

I dag ska jag medverka i en paneldebatt om biogas. Det är branschorganisationerna Energigas Sverige och Nordic Climate Cluster som har bjudit in mig i egenskap av Moderaternas ansvarige för energifrågor.

Biogasen är viktig! Det kan inte var någon som har missat att världen är mitt uppe i en gigantisk klimatutmaning, där bilarnas koldioxidutsläpp är den största bidragande orsaken till vad som värmer upp vår jord. Biogas är det mest miljövänliga sättet att ta sig fram på om man ska åka bil eller buss, och dessutom öppnar den upp för en helt ny näring som ger nya arbetstillfällen. Biogasen är närproducerad och görs av sådant som tidigare var sopor från hushållen och jordbruken. Det är ett effektivt sätt att vända ett problem till något värdefullt, vilket innebär att biogasen är en storvinst både för miljön och för Sverige!

På mötet kommer både branschorganisationer och politiska företrädare att delta, och det ska bli spännande att få lära mig mer om hur läget för biogasen är just nu, samt se vad våra diskussioner leder fram till.

Lämna en kommentar